Brama szybkobieżna – tania vs. dobra
cyt. „Dlaczego tak drogo? Przecież w tej cenie kupię nową bramę innego producenta.”
Jeśli nie posiadasz do dnia dzisiejszego w swojej firmie bramy szybkobieżnej – koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.
Jak nowa brama producenta XYZ może kosztować 50% ceny nowej bramy szybkobieżnej np. firmy Hormann?
Otóż może, ale nie wynika to z opłaty „za markę” lecz jest odzwierciedleniem jakości, wytrzymałości i co najważniejsze rodzaju użytych podzespołów. Na polskim rynku bram szybkorolowanych jest wielu producentów, mając więc na uwadze dużą konkurencję – nikt nie pozowliłby sobie na „rzucanie cen z kapelusza”.
Najlepszym porównaniem dla osób, którym obce są przebiegi czasowe – klasyczne będzie odniesienie się do motoryzacji.
Wyobraź sobie, że wysiadasz z samochodu ze sprzęgłem pozwalającym Tobie płynnie ruszyć, pedałem gazu pozwalającym na dalsze przyspieszanie i pedałem hamulca służacym do delikatnego wyhamowania. Tak właśnie działa brama ze sterownikiem z wbudowaną przetwornicą częstotliwości.

Pomyśl sobie, jak pracowałby Twój samochód, gdybyś zamiast podzespołów pozwalających na płynną pracę posiadał jeden pedał – włącz / wyłącz. Ile tysięcy kilometrów wytrzymałby Twój silnik gazując nim na maxa i hamując w miejscu? Tak właśnie działają tańsze bramy szybkobieżne ze sterownikiem przekaźnikowym – bez łagodnego rozruchu i hamowania. Twardy start i stop jest zabójczy dla przekładni napędu.
z lewej strony wpust po pracy ze sterownikiem przekaźniowym
z prawej strony wpust po pracy ze sterownikiem falownikowymmiejsce połączenia przekładni z silnikiem napędu
Galeria przedstawia miejsce w napędzie, które cierpi najbardziej na pracy ze sterownikiem przekaźnikowym – widoczne wgłębienia na wpusty pryzmatyczne zostają rozbite – przekładnie wraz z powiększeniem uszkodzenia pracują coraz głośniej.
No i niestety – Użytkownicy decydujący się na zakup swojej pierwszej bramy często wpadają w pułapkę „okazji cenowej”.
Brama pracuje wolniej, działa głośniej a po określonym czasie eksploatacji nagle przestaje działać.
u góry sprzęgło pracujące na sterowniku przekaźnikowym, u dołu sprzęgło pracujące ze sterownikiem falownikowym
Galeria przedstawia wygląd sprzęgła łączącego silnik z przekładnią, wszystko dzięki tanim sterownikom przekaźnikowym.
Dlaczego?
Przekładnie w napędach współpracujących ze sterownikami przekaźnikowymi dosłownie się rozsypują. Uszkodzenia przekładni są tak duże, że nie kwalifikują się do napraw -> okazuje się, że trzeba wtedy wymienić napęd na nowy, co wiąże się często z kosztem ok 8 tys zł netto.
Galeria przedstawia podzespołu otoczenia hamulca elektromagnetycznego po pracy bez łagodnego rozruchu i hamowania.
I co teraz? Gdyby Użytkownik zakupił bramę z lepszym sterownikiem brama pracowałaby szybciej a żywotność napędu byłaby nieporównywalnie wyższa. Okazuje się, że po pierwszym uszkodzeniu napędu dochodzi do absurdu, gdzie Klient sumarcznie zapłaci więcej niż za porządną, nową bramę szybkobieżną i staje przed wyborem:
– płacę ok 8 tys i czekam do kolejnego uszkodzenia,
– płacę ok 15 tys i kupiuję używaną bramę z przetwornicą częstotliwości,
– płacę ok 25 tys i kupuję nową, porządną bramę.
Mając na uwadze fakt zakupu i montażu taniej bramy za ok 15 tysięcy czuje się oszukany.
Nasza firma oferuje używane, porządne bramy szybkobieżne po kompleksowym remoncie. Od zainteresowanych słyszymy często: „Panie… gdzie tyle za używaną bramę? kupię sobie nową też z 2-letnią gwarancją!”.
Niestety mimo szczerej chęci wyprowadzenia Inwestora z błędu, argumenty przemawiają do nielicznych.
Drugą różnicą wpływającą na cenę końcową jest typ zabezpieczeń bramy.
Nowe bramy Hormanna (jak np. V5015, V5030, V6030) posiadają w standardzie zabezpieczające kurtyny świetlne chroniące znacznie lepiej obszar przejazdu niż pojedyncza wiązka fotokomórki, często stosowana w nowych produktach tanich producentów.
Nie chcę powiedzieć, że to drugie rozwiązanie jest złe – było stosowane niegdyś przez wszystkich producentów, jednak technika się rozwija i trzeba iść z biegiem czasu. Tego typu oszczędność producentów w XXI wieku to … przegięcie.
Mam nadzieję, że niniejszym drobnym artykułem przestrzegłem chociaż jedną osobę przed popełnieniem kosztownego błędu.
A jeśli szukasz bramy w idealnym stosunku jakości do ceny – zapraszam do skorzystania z naszej oferty.
Dariusz Kaszkowiak